Integritetspolicy för KUNDER HOS SECURMARK SCANDINAVIA AB
Securmark Scandinavia AB (hädanefter "Securmark AB") respekterar och värnar om integriteten för våra kunder och andra som kommer i kontakt med oss i samband med de tjänster vi tillhandahåller.
När, hur och varför Securmark AB behandlar personuppgifter om dig framgår i integritetspolicy.
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är Securmark AB.
Våra kontaktuppgifter är:
Securmark AB
Storgatan 69,
523 31 Ulricehamn
Organisationsnummer: 556613-3855
Frågor eller önskemål om att utöva eventuella rättigheter kopplade till Securmark AB:s behandling av personuppgifter kan ställas till: info@securmark.se
Kontaktuppgifterna till vårt dataskyddsombud är:
Adelin Navratil Lihaug
e-post: ali@rs.no
telefon: 480 46 236
Personuppgifter är all information som kan kopplas till individer. Securmark AB behandlar personuppgifter om personer som köper stöldskyddstjänster tillhandahållna av Securmark AB. Köp av stöldskyddsmärkning som tillhandahålls av Securmark AB kräver att kunden är registrerad i kundregistret. Securmark AB kommer endast att behandla personuppgifter om det bedöms nödvändigt för de ändamål som nämns nedan, och om vi har en laglig grund för behandlingen.
De uppgifter vi behandlar om ägare av föremål, inklusive båtar, motorer och vattenskotrar, som köper stöldskyddsmärkningstjänsten, kommer i första hand att lämnas till Securmark AB av ägaren, till exempel vid registrering i kundregistret. Vi kan även få informationen från återförsäljare som säljer föremål märkta som stulna, båtföreningar där ägare är medlemmar eller från köparen eller säljaren av ett föremål. Uppgifter om objektet som sådant kan även erhållas från andra källor, bland annat från kreditupplysningsföretag som Creditsafe, försäkringsbolag och polisen.
Vi behandlar inga känsliga (särskilda kategorier) personuppgifter i samband med registrering av stöldmärkning. Nedan följer en översikt över vilka personuppgifter vi behandlar om registrerade användare, samt information om syfte och grund för behandlingen:
Securmark AB har begränsad tillgång till personuppgifterna om sina kunder till de personer i organisationen som har ett ”affärsrelaterat” behov av sådan tillgång baserat på de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas.
Securmark AB kan även i särskilda fall då driften i verksamheten gör det nödvändigt att dela informationen med personuppgiftsbiträden, leverantörer och samarbetspartners, inklusive rådgivare, konsulter, jurister och revisorer. Uppgifterna kan även delas med polis och andra myndigheter om Securmark AB får ett föreläggande om det. Securmark Scandinavia AS (org. nr: 948 582 171) och Redningsselskapet (org.nr: 954 360709) bistår Securmark AB som personuppgiftsbiträden.
Nedan finns ytterligare information om vem som får tillgång till de personuppgifter vi behandlar:
I vissa fall kommer Securmark AB att kunna använda sig av leverantörer eller partners som finns i länder utanför EU/EES. Detta kan t.ex. beror på att delar av IT-driften eller säkerhetskopieringen av data kan läggas ut på en extern leverantör utanför EU/EES, eller i marknadsföringssyfte.
All användning av personuppgiftsbiträden och överföring av personuppgifter till utlandet kommer att ske i enlighet med gällande lagkrav och våra riktlinjer.
Securmark AB behandlar de personuppgifter som nämns ovan i punkt 3 tills du skickar en begäran om att informationen ska raderas. Informationen kommer då att anonymiseras.
Om du säger upp tjänsten eller inte uppfyller dina betalningsförpliktelser kommer information om ägarhistorik, inklusive namn och kontaktuppgifter såsom adress, telefon och e-postadress att överföras till ett stängt arkiv som endast är tillgängligt för personer som har beviljats särskild åtkomst, som t.ex. polisen och försäkringsbolag.
All annan information om ägarna, såsom korrespondens mellan Securmark AB och en kund, kommer att raderas när uppgifterna inte längre behövs för ändamålet.
Om behandlingen baseras på ditt samtycke kan du alltid återkalla ditt samtycke genom att kontakta kundtjänst eller vårt dataskyddsombud. Om du återkallar ett samtycke som du har gett oss kommer vi att radera personuppgifter baserat på samtycke så snabbt som möjligt.
Du har flera rättigheter relaterade till vår behandling av dina personuppgifter. För att utöva dessa rättigheter kan du kontakta oss via vår kontaktinformation i punkt 2. Securmark AB kommer alltid att svara på förfrågningar så snabbt vi kan, och alltid inom en månad från att vi mottagit förfrågan. För att vara säkra på att vi bara ger dig tillgång till dina personuppgifter, och inte någon som utger sig för att vara du, kommer vi att be dig bekräfta din identitet.
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter, inklusive vilka personuppgifter som är registrerade om dig, vad dina personuppgifter kommer att användas till, vem vi lämnar dina personuppgifter till och hur länge vi lagrar dina personuppgifter. Du har också rätt till information om varifrån dina personuppgifter har hämtats.
Du har rätt att be oss korrigera eller komplettera dina personuppgifter om de är vilseledande eller felaktiga.
I vissa situationer kan du be oss att radera dina personuppgifter. I vissa fall kan det finnas laglig grund för vidare behandling, vilket gör att vi inte kan radera dina personuppgifter.
I vissa situationer kan du be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter. Det gäller till exempel om du anser att de personuppgifter vi behandlar är felaktiga, eller om du invänder mot vår behandling.
Om vi behandlar personuppgifter om dig som underlag för våra tjänster eller på grund av en intresseavvägning kan du invända mot vår behandling.
I de fall vi behandlar dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke eller avtal kan du be oss att överföra dina personuppgifter till dig eller annan leverantör när du vill.
Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter, eller om du anser att vi inte följer integritetslagstiftningen eller denna integritetspolicy, hoppas vi att du kontaktar oss så att vi kan reda ut eventuella fel eller missförstånd. Vår kontaktinformation finns ovan i punkt 2 i denna integritetspolicy. Du kan också klaga till Integritetsskyddsmyndigheten, se www.imy.se.
Vi använder cookies på våra webbplatser. Information om detta ges i en separat cookie-deklaration som du hittar här: https://www.securmark.se/cookies/.
Ändringar i vår behandling, våra tjänster och i regelverket kan leda till att vi uppdaterar eller ändrar denna integritetspolicy. Du hittar alltid uppdaterad information på vår hemsida och vid väsentliga förändringar kommer vi att informera dig om detta via de kontaktuppgifter vi har om dig.
Dessa villkor gäller registrering i Securmarks databas och köp av stöldskyddsmärkning.
All information om din registrering och stöldmärkning, kommer att samlas i Securmarks databas. Securmark gör alltid sitt yttersta för att uppgifterna i registret ska vara aktuella och av bästa kvalitet samt att Securmarks databas är tydligt och användarbar för dig som kund!
Securmark AB följer lagen om behandling av personuppgifter.
Personuppgifter samlas in och lagras i enlighet med denna lag, samt Securmarks integritetspolicy.
Registrering Securmarks databas, samt köp av stöldmärkning är frivilligt. Genom att köpa stöldmärkning och registrera dig i Securmarks databas, godkänner du dessa villkor och att dina personuppgifter behandlas och lämnas ut enligt beskrivningen ovan.
Du bekräftar att du är ägare till den båt och/eller motor som registreras, och att uppgifterna som lämnas till Securmark är korrekta och fullständiga. Du är medveten om att felaktig information kan leda till att båten inte registreras eller att redan gjord registrering avbryts.
Om du vill registrera en eller flera delägare måste varje enskild delägare ge sitt samtycke till dessa villkor och att personuppgifter behandlas enligt beskrivning. Det är huvudägaren som kommer att ansvara för förfrågningar och beställningar till registret och som kommer att få en faktura. Vid ägarbyte kommer Securmark att inhämta samtycke från samtliga delägare.
Stöldmärkning från Securmark består av flera gravyrer, tusentals mikromärken och synliga varningsdekaler. Graveringarna och mikromärkena innehåller ett ID-nummer som är unikt för dina enheter. När stöldmärkningen är genomförd registreras uppgifterna i Secumarks databas.
Stöldskyddsmärkning kan endast beställas av våra återförsäljare, och utförs även av återförsäljaren. En lista över våra återförsäljare finns på https://www.securmark.se/aterforsaljare/ .
Vid beställning gäller de priser som återförsäljaren anger.
Rekommenderade priser för stöldmärkning, samt andra tjänster från Securmark AB finns alltid tillgängliga på www.securmark.se. Årsavgiften måste betalas för att stöldmärkningen ska vara aktiv. Vi vill påpeka att det kan tillkomma kostnader för stöldmärkning för eventuellt merarbete utöver märkning, samt körersättning. Detta avtalas direkt med återförsäljaren.
Betalning för stöldskyddsmärkningen sker till den återförsäljare som utfört märkningen. Årsavgiften faktureras av Securmark.
Du har inte ångerrätt enligt ångerrättslagen vid köp av stöldskyddsmärkning från återförsäljare, då tjänsten anses vara levererad när märkningen har utförts.
Du kan när som helst säga upp avtalsförhållandet med Securmark. Vid uppsägning kommer du att vara befriad från framtida årsavgifter, men kommer inte längre att ha tillgång till de tjänster som tillhandahålls.
Stöldmärkningen utförs av återförsäljaren och eventuella reklamationer riktas till denna. Klagomål ska göras så snart som möjligt efter att du fått kännedom om den relation du anser är en brist.