Vanliga frågor

Nedan hittar du svar på frågor som du kanske har om Securmark och våra produkter. Hittar du inte svar på det du undrar över är du välkommen att kontakta oss på 0321-17600 eller info@securmark.se

Kan jag stöldmärka båt/motor/vattenskoter själv?

Nej. Stöldmärkning kan endast utföras hos våra auktoriserade återförsäljare. Hitta en återförsäljare här

Var kan jag köpa stöldmärkning?

Stöldmärkning kan endast köpas hos våra återförsäljare. Hitta en återförsäljare här.

Hur aktiverar jag Securmark?

När du köper en båt med stöldmärkning från tillverkaren måste märkningen knytas till båtägaren, kallas aktivering. Det görs här

Vad kostar stöldmärkning?

Se vår prislista för rekommenderade priser.

Var hittar jag mitt användarnamn/lösenord?

Du kan få användarnamn och lösenord skickat till dig genom att ange din registrerade e-postadress på den här sidan

Jag har flyttat. Hur ändrar jag min adress?

Logga in på "Mina sidor" med ditt användarnamn och lösenord. Har du glömt lösenordet kan du få det skickat till dig genom att ange din registrerade e-postadress på den här sidan. Du kan också skicka e-post till info@securmark.se eller ringa oss på telefon 0321-17600. 

Jag har köpt en Securmark-märkt båt/vattenskoter. Vad gör jag?

Vid köp av båt/vattenskoter ska märkningen överföras till dig. Vi rekommenderar att säljaren genomför ägarbytet via "Mina sidor”.  Ägarbyte kan också göras på den här sidan. Observera att vi kräver dokumentation (köpeavtal eller liknande). 

Jag ska sälja en Securmark-märkt båt/vattenskoter. Vad gör jag?

Vi vill veta när du har sålt en båt/motor/vattenskoter så att enheten inte längre är registrerad på dig. 

Ägarbyte kan utföras på "Mina sidor" eller på den här sidan. Observera att det sistnämnda alternativet kräver dokumentation (köpeavtal eller liknande).

Om den nya ägaren inte vill vara registrerad hos oss, ger du information om det på info@securmark.se eller 0321-17600.

Vad innehåller stöldmärkning från Securmark?

Vår stöldmärkning består av tusentals micromärken, graveringar, varningsdekaler och registrering i vår aktiva, internationella databas. Läs mer om stöldmärkning här.

Mina varningsdekaler är blekta och slitna. Kan jag få nya?

Ja! Varningsdekalerna har stor preventiv effekt, därför rekommenderar vi att dessa är väl synliga. Skicka oss ditt Securmark-nummer, namn och adress till info@securmark.se så skickar vi nya dekaler gratis med posten.

Hur många micromärken sprajas på båt/motor/vattenskoter?

2 500 – 10 000 micromärken, beroende på storleken på objektet som kommer att stöldmärkas (båt, motor, vattenskoter etc.). Läs mer om stöldmärkning här

Kan min båt spåras?

Nej. Vår stöldmärkning innehåller inte spårning.

Var kan jag hitta micromärkena på båten/motorn/vattenskotern?

Micromärkena sprejas på olika platser på båt/motor/vattenskoter (i hålrum) och utförs av båttillverkare och återförsäljare enligt våra instruktioner. Märkena är inte synliga men polisen, tullen och våra samarbetsparter har specialutrustning för att hitta märkena. Kom ihåg att endast ett micromärke är tillräckligt för att identifiera en båt/motor/vattenskoter. 

Blir båten/vattenskotern/motorns egenskaper påverkade av stöldmarkeringen?

Nej. Produkten lämnar endast identifieringsspår efter sig på enheterna och skadar inte utrustningen.

Min båt/motor/vattenskoter är stulen. Vad gör jag?

Kontakta polisen. Där får du information om hur du går vidare för att anmäla stölden.

Därefter meddelar du Securmark om stölden på denna sida. Du kan också ringa oss på telefonnummer 0321-17600. Då sätter vi igång våra processer som bland annat innebär att registrera en eller flera enheter som stulna i vår databas.

Kom också ihåg att meddela ditt försäkringsbolag om stölden. Vi rekommenderar även att lägga ut en efterlysning på Facebook och andra sociala medier om du har bilder och bra beskrivningar av båten. Läs mer här

Min båt/motor/vattenskoter är återfunnen. Vad gör jag?

Kontakta polisen och anmäl detta. Därefter kontaktar du Securmark på telefonnummer 0321-17600 eller e-post info@securmark.se och meddelar oss. Meddelandet om stöld tas bort i vår databas. 

Kom också ihåg att meddela ditt försäkringsbolag.

Täcker ni självrisken vid stöld?

Våra Securmark Premium-kunder får självriskelimineringen återbetald vid stöld (med upptill 5 000 SEK) av Securmark AB. Detta gäller även om endast motor (eller drev/Aquamatic) försvinner. Villkoren är att stölden anmäls till polisen, ditt försäkringsbolag och Securmark AB snarast möjligt och att enheten inte hittas innan försäkringsbolaget betalar ut ersättning.  

Vad är Securmark Premium?

Securmark Premium är ett valfritt bonusprogram till dig som redan äger en båt/motor/vattenskoter som är Securmark-märkt. Läs mer om Securmark Premium.

Vad kostar Securmark Premium?

Se vår prislista

Måste jag teckna Securmark Premium för både båt och motor?

Om enheten är registrerad som en båt med motor, betalar du för ett medlemskap.  

Jag har fått en faktura från er på årsavgiften. Vad är det?

Securmark har en obligatorisk årsavgift. Se vår prislista för rekommenderade priser. 

Jag har nyligen omregistrerat min båt men har fått en faktura för medlemskap/Securmark Premium. Vad är det?

Securmark Premium är ett valfritt bonusprogram till dig som redan äger en båt/motor/vattenskoter som är Securmark-märkt. Läs mer om Securmark Premium.

Vem har tillgång till Securmarks databas?

Vår databas innehåller information om ett stort antal stöldmärkta enheter med tillhörande ägarinformation. Denna är alltid sökbar för polis, gränspolisen och tullen i stora delar av Europa. Dessutom har försäkringsbolag och räddningstjänst möjlighet att söka i vår databas

Jag ska köpa båt. Kan ni kontrollera om den är stulen?

Ja, vi hjälper gärna till att verifiera Securmark-märkta enheter. Observera att vi inte kan lämna ut ägarinformation.